راه تشخیص موم عسل طبیعی که باید بدانید


 

تشخیص موم عسل طبیعی موضوعی مهم اما سخت و پرچالش است. به همین علت باید تا جای ممکن از زنبوردار یا برندهای معتبر خریداری کنید تا به طبیعی بودن موم عسل اطمینان داشته باشید.

موم یکی از مواد تولید شده توسط زنبور عسل است. موم تولید شده توسط زنبور خواص زیادی برای ما انسان ها به همراه دارد و به همین علت است که توصیه می شود زنبورداران حتما به تولید موم توجه ویژه ای داشته باشند. با این حال موم مصنوعی نیز در بسیاری از زنبورستان ها به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

موم مصنوعی برای افزایش تولید عسل طبیعی و تلف نشدن وقت زنبورها برای موم سازی تولید شده و توسط زنبوردار به کندوهای مدرن اضافه می شود. البته هدف این است که این موم مصنوعی تنها به عنوان جایگاهی برای ذخیره عسل و تخم ریزی ملکه باشد و در زمان برداشت عسل، به همراه آن عرضه نشود. این موضوعی است که تقریبا اکثر زنبورداران در ایران رعایت می کنند.

با این حال ممکن است برخی افراد سودجو با عدم رعایت این موضوع، عسل طبیعی را با موم مصنوعی بفروشند. در شرایط دیگر نیز ممکن است برخی افراد متقلب که عسل مصنوعی تولید می کنند، برای گول زدن مردم و موجه نشان دادن عسل خود، از موم مصنوعی نیز استفاده کنند تا فروششان بیشتر شود.

در این مطلب قصد داریم به صورت خلاصه به نکاتی برای اهمیت تشخیص موم طبیعی زنبور عسل پرداخته و راه تشخیص آن را به صورت ساده مرور کنیم. امیدواریم قبل از خرید عسل با موم یا خرید موم برای مصارف خوراکی یا حتی موضعی، این اطلاعات را داشته باشید.

چرا تشخیص موم عسل طبیعی مهم است؟
موم طبیعی یکی ماده خاص است که هنوز هم بین محققان مختلف در مورد مصرف خوراکی آن بحث هایی وجود دارد. عده ای از محققان معتقدند که امکان مصرف خوراکی موم نیست و برخی دیگر از خواص اثبات شده ان سخن می گویند. تمام این حرف و حدیث ها در مورد موم طبیعی است. این یعنی تقریبا وضعیت مصرف موم مصنوعی چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی مشخص است.

موم مصنوعی چیست و چرا تولید می شود؟
موم مصنوعی یک ماده بسیار مضر و خطرناک برای سلامتی انسان است. حتی ممکن است مصرف خوراکی موم مصنوعی منجر به مرگ کودکان خردسال شود. اصولا موم مصنوعی را با استفاده از پارافین که برگرفته از مواد نفتی است می سازند. ناگفته مشخص است که مواد نفتی چه به روز سیستم گوارشی و بدن ما می آورند.

البته این عوارض تنها مربوط به مواردی نیست که فرد از موم مصنوعی به صورت خوراکی استفاده کند. حتی مصرف موضعی موم زنبور عسل هم ممکن است اثرات بدی برای بدن اسنان به همراه داشته باشد. به ویژه اگر از موم برای درمان مشکلات پوستی استفاده کنید و به جای موم عسل طبیعی از موم مصنوعی استفاده نمایید، عوارض شدیدی پیش روی شما خواهد بود.

فراموش نکنید که اگر شما اطلاعی از طبیعی یا مصنوعی بودن موم زنبور عسل نداشته باشید، احتمالا بدون ملاحظه از موم استفاده خواهید کرد. این در حالی است که اگر به مصنوعی بودن موم واقف باشید، فقط در برخی کارهای هنری یا نهایتا مواردی که نیاز به چرب کردن سطوح است از موم استفاده می کنید.به همین علت است که بسیار اهمیت دارد شما قبل از خرید موم، به مصنوعی بودن یا طبیعی بودن آن به صورت ویژه ای توجه داشته باشید. در این صورت با خیال راحت تری می توانید از چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی استفاده کنید. این موضوع را جدی بگیرید.

چطور تشخیص دهیم موم طبیعی است یا مصنوعی؟
تشخیص عسل طبیعی به خودی خود یک کار سخت و دشوار است؛ چه برسد به اینکه بخواهید موم عسل را تشخیص دهید. با این حال روش های مختلفی را می توان برای این منظور به کار گرفت. برخی از این روش ها را در ادامه آورده ایم.

 

خرید از زنبوردار قابل اعتماد
بهترین راهکار برای اینکه مطمئن شوید موم عسل طبیعی خریداری می کنید این است که به زنبوردار مطمئن مراجعه کنید. توجه داشته باشید به صرف اینکه موم را از زنبوردار بخرید، اطمینانی در مورد طبیعی بودن موم وجود ندارد. بلکه باید خرید خود را از زنبورداری انجام دهید که به صداقت و راستی او اطمینان دارید. در این صورت بدون مشکل می توانید به موم عسل مد نظر خود دست یابید

خرید از برندهای معتبر
دسترسی به زنبوردار سخت است. اگر قصد دارید موم زنبور عسل را از شرکت های عرضه کننده خرید کنید، حتما به سراغ برندهای معتبر عرضه کننده محصولات طبیعی مراجعه کنید. در غیر این صورت ممکن است به جای موم طبیعی از موم مصنوعی استفاده کرده و مضرات زیاد آن را به جان بخرید.

تشخیص آزمایشگاهی
از مطمئن ترین روش ها برای تشخیص موم عسل طبیعی، مراجعه به آزمایشگاه برای تشخیص میزان مواد غیر طبیعی در آن است. البته بهع عنوان یک مصرف کننده عادی، این روش نیز ممکن است کمی برای شما سخت به نظر برسد. با این حال مطمئن ترین روش خواهد بود.

روش خانگی تشخیص موم عسل طبیعی
این روش برای تشخیص موم عسل طبیعی کمی سخت است. در واقع اگر بخواهید این آزمایش ایمنان بخش باشد، حتما باید مقداری موم طبیعی که به طبیعی بودن آن اطمینان دارید، در اختیار داشته باشید. پس از تهیه موم طبیعی به روش زیر اقدام کنید:

*   یک شیشه یا لیوان با دهان باز تهیه کنید.
*   درون لیوان آب بریزید.
*   موم طبیعی که در اختیار دارید را به هم بفشارید تا هوای داخل آن خارج شود و سپس آن را وزن کنید.
*   موم فشرده شده را داخل لیوان بیاندازید. به دلیل اینکه موم از آب سبک تر است، روی آب می ایستد. اما موم مصنوعی نیز همین ویژگی را دارد.
*   مقداری الکل به آب اضافه کنید تا زمانی که موم به داخل آب فرو رود. اینجا محلول شناسایی شما آماده است.
*   حالا برای تشخیص موم عسل خریداری شده، مقداری مشابه همان موم آماده کرده، فشرده کنید و درون ظرف بیاندازید.
*   اگر موم به داخل آب فرو رود طبیعی است و اگر مصنوعی باشد روی آب باقی می ماند.

 

تشخیص موم عسل طبیعی موضوعی مهم اما سخت و پرچالش است. به همین علت باید تا جای ممکن از زنبوردار یا برندهای معتبر خریداری کنید تا به طبیعی بودن موم عسل اطمینان داشته باشید. این یک موضوع بسیار مهم است که نباید از آن غفلت کنید.

 

-